torsdag 31. mai 2012

Laserkurs uke 21

Denne uken var jeg så heldig å var en av 3 som ble tatt ut til å lære seg den nye laseren vår! Og dette foregikk på tirsdag til og med torsdag. Så med andre ord så måtte jeg ta meg 2 dager fri fra skolen.


Hva?
Vi skulle lære hvordan maskin fungerer.
Vi skulle lære hvordan man programmerte maskinen.
Vi skulle lære om vedlikehold på maskinen.


Hvordan...
... fungerer den?
Først så er det å laste på en plate, og det gjør du ved hjelp av denne delen av maskinen.
Det du gjør er å sjekke hvor stor plate du har først, for så å velge hvem av sugekoppene som ikke skal "suge" til seg plata. Er plata mindre vil den ikke løfte opp ettersom at det er sensorer i alle sugekoppene(det er vakuum i sugekoppene) så merker den at ikke alle sitter, så man må fysisk slå av de man ikke skal bruke. Det gjør du ved å skru de av manuelt, en liten bryter på hver sugekopp. den vil gjøre dette automatisk om man trykke på en "loade" knappen på ett kontrollbord.
Og for å bytte plate inn og ut av maskinen, så er det to palletter (det blå bordet platen ligger på). Disse bytter du ved gå på pallettbytte på kontrollbordet.
Selve laseren er veldig mye strøm, helium(for oppdrettholde trykket), oksygen, karbondioksid og nitrogen.
Den kan kutte gjennom plater opp til 20mm.

Her ser du inne i laseren mens den skjærer.



... programmerer man maskinen?
Det gjør du ved å tegne produktet du vil ha på en pc ved hjelp av Tops (tegneprogram kun for laser og nibblemaskiner). Der velger du også hvordan du vil at delene skal bli skjært ut, slik at du kan få maksimalt ut av plata. Men for å få programmet inn på laseren, så må du hente programmet på laseren (grunn til at vi kan hente programmet på laseren er fordi den er kobla til intranett, så det er bare å hente det). Og så er det faktisk bare å trykke start, om programmet er programmert riktig (å lære å bruke det tegne programmet er det kun en på jobben som kan, og det er ikke meg så jeg kan ikke forklare det). Det er også en annen måte å programmere på, og det er å lage en produksjonsplan. Det du gjør da er å finne alle de forskjellige programmene du vil kjøre, huker de av og skriver hvor mange du vil ha av hver. Så trykker man bare start, og i mellom tiden bytter du plate og plukker av det som er ferdig skjært. Her kan du se hvor nøye maskinen er:



Pluto!


... skal man vedlikeholde maskinen?
Det er så enkelt som, hvis noe må bli gjort så kommer det en melding på skjermen (hvor man henter programmer og gjør alt) om at det og det må bli gjort. Og det står til og med hvordan man skal utføre arbeidet. Utenom det så er det jo å holde den ren og sørge for at den ser bra ut.


Konklusjon
Jeg syntes det var moro å få være med fordi jeg lærte utrolig mye. Jeg kunne absolutt ingenting om dette, men jeg føler nå at jeg kan kjøre programmer alene og styre det selv. Også er det utrolig  se hvor raskt den utførte arbeid. Ting som ville tatt opp til 3 arbeidsdager for en platearbeider tok laseren 45minutter + programmering. Så vi kommer til å spare masse på å bruke laseren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar