torsdag 1. desember 2011

Torsdag 01.12.11

Idag jobbet jeg med rustfritt stål. Laget klare noen deler som jeg skal sveise fast imorgen.

Planlegging:
Finne 5mm rustfri stålplate - > skjære av bit -> finskjære biten -> klippe 88x110 plater i rustfritt stål -> slipe gradene -> marke opp -> bore hull -> grade hullet -> vaske platene med tynner

Utførelse:
Først så fant jeg en plass jeg kunne jobbe på, så ryddet jeg klart til å kunne merke opp platene. Deretter leitet jeg etter en rustfri stålplate. Når jeg fant en stål plate var den så stor at jeg måtte skjære av en liten bit av enden, trengte bare en liten rebbe. Så jeg tok en lang plate som jeg kunne støtte plasmabrennern(stilte inn på 60 amp) til, så målte jeg opp og skjærte av.

Deretter gikk jeg bort til platesaksa for å finskjære platebiten. Platesaksa har ett anslag som man kan stille fram og tilbake. Så jeg stilte det slik at jeg hadde noen millimeter å gå på. Så kuttet jeg alle bitene(12) jeg trengte.

Så slipa jeg vekk de siste millimeterne, og tok gradene. Så kunne jeg begynne å marke opp med rissnål og kjørner osv. Målte opp fra den ene siden for å få riktig avstand på hullene. Når jeg skulle bore begynte jeg med å finne omdreiningstall(helt sant) i verkstedhånboka for rustfritt. Stilte inn på ca 500 så forboret med 5mm, deretter stilte jeg på ca. 300 og boret med 10,2. Toleransen på platestørrelse og hullplasering +/- 0.2mm. Så tok jeg gradene på hullet.

Når jeg var ferdig med dette vasket jeg platene med tynner for at det ikke skulle ruste. Og da jeg hadde kommet så langt var det tid for å ta turen hjem. Og alt ligger klart til sveising imogen!

Konklusjon: 
Jeg synes jeg gjorde jobben bra fordi jeg holdt meg innefor toleransen. Og fant ut omdreiningstall ogsånn via verkstedhåndboka. Jeg lærte litt om hvordan det var å bore i rustfritt, fordi jeg knakk første bor... Men eller synes jeg jobben så langt ble gjort bra. Ble desverre ikke noe bilde idag, jeg synes det ble litt kjedelig med en plate med 4 hull i...


HMS: 
Ved plasmabrenning brukte jeg avsug, gassmaske, sveisehansker, skjærebriller og vanelig flammehemmende vernetøy.
Og resten av jobben så brukte jeg bare vernebriller, monteringshansker og helt vanelig flammehemmende vernetøy.
Ting som kunne skjedd under dette var ikke noe alvoring untatt når jeg brukte plasmabrennern, fordi den er giftig. Derfor brukte jeg avsug og gassmaske osv. Ellers er farene bare spon.

1 kommentar:

  1. Hei Jens:)

    Så fint blogginnlegg da! Skikkelig fin struktur, mange faglige momenter og en kjempebra HMS del. Du viser masse forståelse her! Kjempebra!

    Et spørsmål.. Du snakker om skjæring og klipping. Hvordan var det å bruke plasmaskjæreren og platesaksa i rusfritt stål sammenlignet med vanlig stål?
    Og hva skjedde når du vasket med tynner? Du sier det er for at det ikke skal ruste.. Hva skjer egentlig her?

    Ta med læreplanmåla du mente jobben dekket neste gang da:)

    Igjen.. Må si at dette er et veldig bra innlegg hvor du går i dybden flere steder i arbeidet. Veldig bra:)

    Ha en fin helg!

    mvh Peter

    SvarSlett